Hoe Buikvet Verbranden Wél en Niet Werkt

geen sit-upsVeel mensen proberen buikvet te verbranden door talloze crunches en andere oefeningen te doen. Het probleem is alleen dat ze hiermee weinig of geen resultaat zien…

Komt dit je bekend voor?

Wat iedereen wilt is natuurlijk zo snel mogelijk veel buikvet verbranden, maar hoe doe je dat?

Je kunt dat in detail lezen in de strakke buik bijbel van Glenn. Maar ik zal hieronder ook een aantal dingen uitleggen.

De illusie van buikspieroefeningen

Laten we beginnen met een misverstand uit de weg te ruimen. Je kunt namelijk niet lokaal vet verbranden. Daarmee bedoel ik, je kunt niet één plek van je lichaam kiezen en dan oefeningen doen om alleen dáár vet te verbranden.

Heb je het wel eens geprobeerd?

Dan heb je waarschijnlijk ontdekt dat het niet werkt. Het teleurstellende resultaat is namelijk meestal dat je na veel inspanning wel sterke buikspieren hebt, maar dat die helaas verscholen blijven achter het vet dat er ook nog steeds zit.

Hoe je wel effectief buikvet kan verbranden

Goed, dat weten we dan nu, maar je wilt natuurlijk toch van dat buikvet af. Dus hoe pak je het dan wel aan?

Belangrijkste tip: let erop dat je naast het trainen van je buikspieren ook werkt aan vetverbranding. Het “geheim” schuilt in de combinatie van effectieve vetverbrandingsmethodes voor het hele lichaam en ondersteunende oefeningen gericht op een specifiek gebied, in dit geval dus de buik.

Cardio voor vetverbranding

Op zoek dus naar een effectieve vetverbrandingsmethode. Daar is er eigenlijk maar één van en dat is de cardio-training. Dit houdt in het beoefenen van een duursport waarmee je je hartslag rustig opvoert tot een bepaald niveau waarop je vet verbrandt en dit langere tijd volhouden.

Een cardio workout kan op vele manier zoals met hardlopen, fietsen, zwemmen of op een hometrainer, crosstrainer, roeimachine of loopband. Kies iets wat je leuk vindt en werk toe naar twee of drie keer per week een training van 30-45 minuten.

Interval cardio voor een extra snelle vetverbranding

Ben je goed in vorm en wil je nog sneller vet verbranden, dan kun je interval cardio toevoegen aan je training. Dit is een intensievere vorm van cardio waarmee in korte tijd meer vet verbrandt. Hoe werkt het? Zoals de naam al doet vermoeden train je bij interval cardio met intervallen. Je voert een bepaalde cardio-oefening afwisselend snel en langzaam uit. Als we hardlopen even als voorbeeld nemen, ziet een interval cardio workout er als volgt uit:

  1. Je begint met vijf minuten rustig hardlopen als warming-up
  2. Vervolgens trek je een sprint van 20 seconden op 90% van je vermogen
  3. Daarna loop je weer 10 seconden rustig
  4. Het is de bedoeling dat je acht keer stap 2 en 3 herhaalt. Dit is behoorlijk intensief en zal misschien niet meteen lukken, maar dat is niet erg. Naarmate je vaker traint zul je zien dat je het steeds beter volhoudt.
  5. Eindig de training met vijf minuten uitlopen, waarbij je rustig je hartslag, ademhaling en lichaamstemperatuur weer laat zakken tot het normale niveau.

Zeker wanneer je al langere tijd cardio-trainingen doet, is interval cardio een goede manier om je lichaam extra uit te dagen. Geoefende hardlopers gebruiken interval cardio dan ook als aanvulling op hun normale training.

Oefeningen voor een mooie gevormde strakke buik

Advertentie

Buikvet verbranden en een mooie platte buik krijgen begint dus allemaal met cardio. Nu is het natuurlijk nog mooier, wanneer je eenmaal vet en dus ook buikvet hebt verbrandt, dat je buik er ook mooi strak uitgaat zien.

Want uiteindelijk dromen we toch allemaal stiekem van een echte sixpack…

Dit kun je realiseren met behulp van deze platte buik oefeningen. Met die oefeningen train je namelijk niet alleen je buikspieren, maar alle kernspieren in je buik, billen en rug, met als resultaat een versterking van het lichaam vanuit de kern, betere balans én die plattere en strakkere buik die we allemaal zo graag willen.

6 Reacties

  1. Dave Bernhards
    • Jan Paul
  2. Evelyn wijnbergen
    • Jan Paul
  3. Imre schaafsma
  4. anytime fitness

Reageer: